בפרקים הקודמים:
במהלך חודש יוני יצא קמפיין בשם “Stop Hate For Profit” (בתרגום חופשי: מספיק עם השנאה למען הרווח), שקורא למפרסמים להפסיק לפרסם דרך רשתות חברתיות בניהן פייסבוק ואינסטגרם, עד אשר פייסבוק תציג תוכנית מספקת לטיפול בתוכן. דבר זה, גרם לחברות הענק לסגור את ברז המזומנים לחברת פייסבוק.
חברה שולטת או נשלטת?
בעוד כש- 98.5% מהכנסותיה של פייסבוק מגיעות מפרסום, על פניו נראה כי זו אמירה של ממש. החרם גרם לירידה של מניית פייסבוק אשר צללה בכמעט 9% וזו סיבה מספיק טובה להבין שפייסבוק עובדת אצלנו ולא ההפך. הצעד, בו חברות ענק מחליטות להפסיק לרכוש מדיה בפלטפורמת חסרת רסן או רגולציה – דווקא מעודד. במשך שנים פייסבוק שולטת בנתחי שוק הפרסום העולמיים, תקציבי מדיה חודלים מלהגיע למדיות המסורתיות ונדמה שהכוח של חברות הפרסום הענקיות: פייסבוק, גוגל, טוויטר בלתי ניתן לעצירה. אולם, בסופו של יום, אל לנו לשכוח שהכוח והשליטה של חברות פרסום אלו מונעות מכספי התאגידים והחברות הגדולות המהוות נתח מרכזי בהכנסות החברה.
אולי זה מה שיגרום סוף כל סוף לחברת פייסבוק (ותאגידי הפרסום העולמיים) להבין שיש לה אחריות תאגידית כלפי החברה. בפרשת משבר דליפת המידע עם חברת קיימברידג' אנליטיקה משנת 2018, רבים הרימו גבה לגבי ה״עונש״ שהחברה קיבלה (קנס של 5 מיליארד דולר) ובצדק. פייסבוק ככל הנראה לא למדה לקח ותמיד דאגה להיות בצד הלא נכון של המפה.
לרשתות החברתיות ישנה השפעה על חיינו והאופן בו אנו מתנהגים, מתאגדים וצורכים את המידע. פייסבוק מקצינה את קטבי החברה על ידי קידום תכנים המעוררים סערות ומגבירים את האמוציות שלנו. האלגוריתם שלה פועל בצורה כזו שעינינו פוגשות לא מעט ״פייק ניוז״ ודברי שנאה . לכן, ישנה חשיבות רבה לרסן את האמירות הפוגעניות המסיתות והגזעניות ולהוקיע אותן מחיינו.
כותב המאמר: ירין יחזקאל, בעלים של משרד הפרסום YOUNG